rkoski Mahdollisesti hyödyllistä tietoa

kolmipäinen 6K-näyttö

  • Kolmipäinen näyttö marraskuussa 2013. Vasemmalla on 32-tuumainen TV.
    Kolmipäinen näyttö marraskuussa 2013. Vasemmalla on 32-tuumainen TV.
  • Nykyisessä kolmipäisessä näytössä kaikki on vaihtunut paitsi näytönohjain. Vasemmalla 55-tuumainen UHD-TV, keskellä 27-tuumainen ja oikealla 24-tuumainen Full-HD-näyttö.
    Nykyisessä kolmipäisessä näytössä kaikki on vaihtunut paitsi näytönohjain. Vasemmalla 55-tuumainen UHD-TV, keskellä 27-tuumainen ja oikealla 24-tuumainen Full-HD-näyttö.
  • Karvisesta muuttaminen oli tavattoman uuvuttavaa. Oikealla oleva 24-tuumainen näyttö ei ole vielä päässyt uudelle leveämmälle työpöydän pöytälevylle.
    Karvisesta muuttaminen oli tavattoman uuvuttavaa. Oikealla oleva 24-tuumainen näyttö ei ole vielä päässyt uudelle leveämmälle työpöydän pöytälevylle.
  • Myöhemmin ryhmittelin näyttöjä uudelleen ja löytyi aika hyvältä tuntuva asetelma. Kuvattu 0,67x makro-objektiivilla ja Huawei P9 Litellä.
    Myöhemmin ryhmittelin näyttöjä uudelleen ja löytyi aika hyvältä tuntuva asetelma. Kuvattu 0,67x makro-objektiivilla ja Huawei P9 Litellä.
  • Nyt makro-objektiivi on kiinni Jollassa. Pöydällä on 12x teleobjektiivi ja samanlainen klipsi kuin makro-objektiivilla pitää kännykän headset-liitäntään työnnettävää LED-valoa. Sen vieressä on 180⁰ kalansilmälinssi. Siiten vielä selfietikku, kauko-ohjain, gorilla-pod ja siinä kiinni kännykänpidin. Koko setti vähän päälle kympin suoraan Kiinasta.
    Nyt makro-objektiivi on kiinni Jollassa. Pöydällä on 12x teleobjektiivi ja samanlainen klipsi kuin makro-objektiivilla pitää kännykän headset-liitäntään työnnettävää LED-valoa. Sen vieressä on 180⁰ kalansilmälinssi. Siiten vielä selfietikku, kauko-ohjain, gorilla-pod ja siinä kiinni kännykänpidin. Koko setti vähän päälle kympin suoraan Kiinasta.

Hankin nykyisen näyttökorttini jo vuoden 2012 lopulla, joten minulla on ollut kolme näyttöä siinä kiinni jo yli viisi vuotta. Näytöt ovat vaihtuneet hiljaksiin yksitellen ja uusin hankinta oli tänään, ei kun eilen, 55-tuumainen UHD-TV.  Tähän oli useitakin syitä, kuten UHD-televisoiden laskeneet hinnat, mutta viimeisin oli mahdollisuus tehdä 4K-videoita. Sellaista on vähän hankalaa tai vajavaista käsitellä Full-HD näytöllä vaikka niitä olisi kolme. Minulla on jo muutaman kympin action-kamera, jolla muka voi kuvata 4K-videota, mutta minulla ei ole kiire tarkistaa, miten kamalalta se näyttäisi. Full-HD ja 720p ovat aika kehnoja sillä kuvattuna. En ole vielä markkinoita kovin tarkkaan tutkinut, mutta ainakin muutaman satasen älykännykällä jo voi kuvata 4K-videota. Sellainen pitäisi piakkoin hommata, kun lumet näyttävät sulavan hyvinkin nopeasti ja sitten pääsisi kuvaamaan sienestysmaastoja sienestyskurssiani varten.

Kaksi näyttöä oli minun mielestäni tosi kätevää jo 90-luvulla dos-aikaan. VGA:n ja Herculeksen muistialueet eivät menneet päällekkäin ja Hercules oli tosi hyvä tekstinäyttönä. OS/2:ssa oli sitten mahdollista jo käyttää kahta graafista näyttöä. Töissä kymmenisen vuotta sitten oli aivan tavanomaista, että läppärin telakkaan pystyi liittämään kaksi näyttöä ja läppärin oma oli sitten se kolmas.

Tämä nykyinen näyttökonfiguraation päivitys on ollut aika pitkä projekti. Siihen on liittynyt työpöydän pöytälevyn vaihto leveämpään. Vanhan pinta oli parista paikkaa sen verran murtunut, että lastulevy oli päässyt vettymään ja pursuamaan. Nykyisen sisäkehikko on lautaa ja se on päällystetty lattialaminaatilla, jonka pontit on liimattu polyuretaaniliimalla. MDF ei vety pitkälläkään liottamisella juurikaan, joten pöytälevy on nyt sitten aika ikuinen. Ja melkein ilmainen, kun pari lautaa ja liima piti ostaa. Myös työpöydän ylähyllyä piti leventää ja korottaa.

Mitoituslähtökohtana on ollut 27-tuumainen näyttöni. 32-tuumainen on mielestäni liian iso Full-HD-resoluutiolle ja 24-tuumainen liian pieni. Kun  UHD:n resoluutio on nelinkertainen ja lävistäjä kaksinkertainen, kun DPI pysyy samana, olisi edellisen perusteella 54-tuumainen optimi. Silloin kun päätin pöydän uudesta leveydestä taisi 50- ja 55-tuumaisten hinnassa sen verran eroa, että nyt se vaikuttaa hieman liian kapealta. Pitää vielä ihmetellä, pitäisikö UHD-TV kiinnittää keskelle seinään ja pienemmät näytöt taaemmaksi reunoille vai luopua kolmannesta näytöstä. UHD saisi olla myös hieman alempana ja se onnistuisi seinäkiinnityksellä.

Ai niin, se maksoi 499 €.

Lisäys 5.4.2018:

Tein sitten lyhyen videon, jotta 6K-näytön edessä istumisesta saisi paremman kuvan. Videon kuvaus: "Velbon C600 video-kolmijalan ja pan headin testausta sekä kolmipäisen K6-näytön kuvaamista siitä kohdasta, jossa istun työpöytäni ääressä."

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Näyttää hyvälle tuollainen työtila. Kolme näyttöä on varmasti hyväksi avuksi siinä mitä teet. Minulla on yksi iso näyttö kannettavan näytön lisäksi. Yleensä käytän vain isoa näyttöä. Auttaa asioiden hallintaa. Meillä ihmetellään sitä miksi minulla on niin monta ohjelmaa yhtä aikaa auki. Minä tarvitsen niitä kaikkia. Tapamme työskennellä ovat kovin erilaisia.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Areenasta löytyy parikin miten elokuva tehtiin ohjelmaa, jotka ovat vaikuttaneet aika paljon touhuihini. Näin syntyi Järven tarina kertoi aika paljon kalustosta ja edellinen tarina tehtiin vielä Full-HD- eli 1080p-kalustolla, mutta Järven tarina 4K- eli 2160p-kalustolla. Näin syntyi Samurai Rauni Reposaarelainen oli vielä parempi. Tekivät 50 000 € budjetilla elokuvan, joka sai kaksi Jussi-ehdokkuutta ja kiersi kansainvälisiä festivaaleja. Sen jälkeen elokuvakin oli vakaan uskomukseni mukaan paljon parempi. Kino: RKO 281 - Tapaus Citizen Kanen olen nähnyt aiemminkin, mutta nyt se oli erittäin ajankohtainen. Greenawayn Eisenstein-leffa on jo valitettavasti poistunut, mutta pitäisi kai katsoa hänen muita elokuviaan, joita minulla pitäisi olla muutama tallessa. Tehnyt varsin mielenkiintoisia kokeiluja.

Sinänsä mielenkiintoista, että tässäkin alustuksessa video oli paras ilmaisukeino yhdessä tapauksessa. Täytyy joku ohjaustikku keksiä, jotta nykiminen vähenee. Hain sen videokolmijalan vasta eilen myöhään asiamiespostista.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Joo itsekin siirryin vuosi sitten 55":een 4k/Ultra HD -telkkariin tietokonenäyttönä, juuri vähän vastaavista syistä. Ainoa hankaluus on ruudunsäästöautomatiikka, joka alkaa vähitellen himmentaa kuvaa jos se on muuttumaton yli minuutin ajan, kuten se tietokonekäytössä usein on.

Toinen 4k-näyttöjen ongelma on, ettei niiden virkistystaajuus ole koskaan yhtä hyvä kuin 2k-näytöllä. Tietokonekäyttöön tarkoitetuissa näytöissä 4k on yleensä 30-60 Hz, kun FullHD on jopa 144 Hz. 4k-telkkarit eivät välttämättä lainkaan tue 4k-tilassa korkeampaa kuin 25-30 Hz, joka on elokuvien virkistystaajuus. 25 Hz:llä esimerkiksi hiiren liike on jo hyvin häiritsevän hyppivää.

Lisäksi minulle tuli ongelmaksi, että vanha läppärini ei pysty 4k:hon ja pitäisi päivittää 10 vuotta vanha pöytäkoneeni, joka kyllä osasi 4k:ta, mutta oli muuten jo hitaampi kuin tuo 5 vuotta vanha läppäri. Aivan uusin läppärini taas pyörittää 4k:ta, mutta vain 25 Hz, mikä on käyttökelvoton.

    «viimeisin oli mahdollisuus tehdä 4K-videoita. Sellaista on vähän hankalaa tai vajavaista käsitellä Full-HD näytöllä»

Sinällään 4k-videoita ei voi editoida 4k-näytölläkään, koska editointisoftat eivät jaksa pyörittää 4k-videoita, ei ainakaan Linuxissa. Monet editointivaiheessa lisättävät efektit ovat erittäin laskentaintensiivisiä, joten FullHD-resokaan ei toimi. Siksi videoeditointiohjelmissa voi luoda matalan resoluution proxy-leikkeitä, joilla editointi on inhimillisemmän nopeuksista. Niissä reso on yleensä luokkaa 640 vaakapikseliä.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Minä olen tyytyväinen tähän uuteen. Sammuu tai yrittää kai parin tunnin välein, mutta ei sekoita muita näyttöjä, kuten 32-tuumainen teki. Muut näytöt piti orientoida xrandr-loitsuilla tai nvidia-settings:llä. Lisäksi sen 32-tuumainen oli komentorivillä käyttökelvoton, kun se ei näyttänyt koko näyttöaluetta eli tärkein oli aina piilossa. Uudessa 4K:n virkistystaajuus on 60 Hz.

Oikeastaan tarkoitin laaduntarkastusta eikä käsittelyä. Pienetkin virheet näkyy. Huomasin esim. viimeisintä Akuuttia katsoessani kokoruudulla, että sen haastattelukohtauksia oli kuvattu vapaalla kädellä ja huojunta johtui kuvaajan hengittämisestä. Steadycam tai gimbaali ei osaa korjata etäisyyden tai korkeuden muutosliikettä. Kai kolmijalat olisi sitten olleet tiellä, hitaita tai kömpelöitä, kun kuvaajia oli kaksi ja lisäksi toimittaja ja haastateltava melko pienessä tilassa. Ennen tuollaiseen ei tietysti olisi kiinnittänyt mitään huomiota, mutta nyt on tärkeää oppia tunnistamaan virheet, jotta oppisi tekemään hyvää laatua. Pitää kehittää jonkinlainen oikolukijan silmä.

4K-kameraksi valikoitui käytetty Microsoft Lumia 950XL hintaan 125 € postikuluineen. Ovat poistaneet Skypen videopuheluiden tallennusmahdollisuuden siitä, hemmetti. Ja yleensäkin puheluiden tallennus näyttää hävinneen, mutta kun siinä ei ole SIM-korttia, en mene vannomaan. Skype for business selaimessa ja Linuxissa voisi ehkä toimia, mutta se on enemmän syksyn murheita.

Se että kameroita on nyt useita, ei haittaa. Olen suunnitellut koekuvausta metsätiellä autosta käsin siten, että toinen kännykkä on kokoontaitetussa kolmijalassa, joka olisi ehkä teipattu auton oveen, toista yrittäisin pitää gimbaalilla, action-kamera kojelaudan päällä ja tabletissa päällä videokaappaus retkikartasta, jossa sijaintipallukkaa pitäisi kai saada isommaksi, kun sen ajattelin laittaa pienempänä PiP-tyyliin kulloisenkin valitun kameran videoon. Gimbaalin voisi ehkä vaihtaa toiseen kolmijalkaan, jos yhdellä kädellä ajaminen tuntuu liian hankalalta. Auto on aika hyvä kameravaunu ja Lumiassa on optinen vakaaja.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Joo gimbaalikaan ei vakauta kaikilla akseleilla, jalusta on toki aina vakain jos ei halua huojuntaa mihinkään suuntaan, mutta se on hankala jos pitää kuvata nopeasti spontaaneja tilanteita. Usein vakaus on ilmaisukeinona hyvä, usein taas liike, usein niiden vaihtelu.

Tuo reittikartta-aihe on suunnistusvideoissa hyvin keskeinen ja siihen on jotain teknologioitakin. Esim. 3D Rerun:sta saa reaaliaikaisia animaatioita skannatulla karttapohjalla. Sellaisista voi sitten rakentaa yhdistelmävideoita. No en tiedä millä noi videot on tehty.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #5

Katsoin yhdistelmävideon vasta nyt. Siinäkin on sama ongelma, jonka kyllä huomasin jossain Greenawayn kokeilussa: vain yhteen kuvaan pystyy kunnolla keskittymään kerralla. Greenawayllä oli jopa jotain 16 ruudun kollaasia, joka oli ihan mahdoton. Valvomoissa käytetään jopa koko seinän peittäviä näyttöryppäitä, mutta kun näyttöjen kuva on melko staattinen, riittää, että keskittyy vain yhteen kerrallaan tai poimii kokonaisnäkymästä värien avulla krittiset (punaiset) jne.

Silloin kun kuvataan liikettä tai tarina etenee, on minun mielestäni parempi käyttää yleensä montaasia eli leikkausvaiheessa päätetään, mihin katsojan pitäisi keskittyä. Esim. Odessan portaissa on se vika, että on leikattu liian agressiivisesti ja jos katsoja haluaa tarkkailla, miten se on tehty tai mitä tarkalleen tapahtuu, tulee vaikutelma, että samoja klippejä on käytetty useasti, samaa kohtausta on kuvattu usealla kameralla ja saman ajankohdan eri kuvakulmia on yhdistetty eli leikkauksessa on tarkoituksella huijattu. Eisensteinilla ei tietystikään filmille tallentunut erittäin tarkka ja kaikkiin kameroihin synkronoitu kellonaika, joten aikajatkumon vääristyminen ei välttämättä ollut tahallista, mutta tarkka katsoja saa tuntuman, että tässä nyt huijataan.

Pahan kosketuksen alkukohtauksen hienous on siinä, että katsojalla on vahva tunne, että hän on kaikkinäkevä, jopa jumalallinen. Fakessa Orson elokuvan alussa kertoo, että ensimmäinen tunti perustuu faktoihin, mutta kun katsoja tempautuu tarinaan, hän ei erota milloin fiktio alkaa. Orson on nyt minun ohjaajalistani ykkönen.

Greenawayn kollaasikokeilu, jota muistelin, oli varmaankin Prosperon kirjat. Prospero viittaa Shakespearen myrskyyn, jossa hän on saarta valvova noita. Kollaasi on siis tosiaan valvomotyyppisen vaikutelman antava. Autolla tai muulla välineellä ajokohtaukseen se sopii, mutta ei silloin, kun ihminen itse liikkuu. Jos halutaan antaa vaikutelma, että hahmoa ohjataan, kuten peleissä, kollaasi on taas paikallaan.

Varmaan ihan perusjuttuja, mutta sinä sait minut noita pohtimaan, kiitos. Ja kuten tavallista, ihminen jo tietää lähes kaiken jollain tasolla, mutta tarkempi pohtiminen syventää ja vahvistaa. (Minulla oli parikymppisenä tapana säästää elokuvakerhojen kortit ja niitä taisi kertyä toista senttiä paksu nippu. Sen jälkeen aloin keräämään VHS-kirjastoa. Kasetteja kertyi yli 300, suurin osa LP-nopeudella. Ja sitten..)

Yksi tapa kollaasin tekemiseen on "nauhoittaa" usean soitto-ohjelman ruutu samanaikaisesti. Käytin sitä tekniikkaa kirjoitukseni Baabelin kala alkaa olla valmis Youtube-videossa TED suomeksi. TED:n soitin, Youtuben soitin ja simplescreenrecorderin tallennusalue samaan kohtaan, tallennus päälle, ikkunan valinta tai vaihto tallennusalueen ulkopuolella ja katsoja ei ihan helposti huomaa, miten häntä "huijataan". Äänenlaatu tuossa Chrisin osalta kärsi, koska se kulki analogisen kerroksen eli kaiuttimien kautta, mutta se ei tuossa paljon haitannut. Kun kuvaa käsitellään digitaalisesti, pitäisi sen kestää vaikka kuinka paljon jatkokäsittelyä. Varsin simppeli tekniikka ja hyvin joustava. Ja nyt vasta tajusin, että minulla on valotauluna 55-tuumainen näyttö eli se ei ole pelkästään laaduntarkistukseen sopiva.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset